מגיפת הקורונה לימדה אותנו שההשפעה שלה פועלת כמו בזמני מלחמה – יש עסקים שפורחים ויש עסקים שנסגרים ונעלמים. בזמן הקורונה ראינו עסקים כמו יצרני ויבואני מזון, שיפוצניקים, יבואני קרמיקה, סופרמרקטים ועוד אחרים שמכירותיהם עלו משמעותית וחלקם אף הגיעו לרווחים שלא ראו מעולם. מצד שני, עסקים אחרים בתחומי התיירות, מסעדות, אולמות אירועים, תקליטנים, צלמים ועוד אחרים אשר הגיעו עד לידי סגירה מוחלטת ללא יכולת כמעט לחזור בעתיד, ביניהם גם עסקים וותיקים שקיימים כבר עשרות שנים.
אז איך יראה העולם העסקי בשנים הקרובות?
ההתנהלות בצל הקורונה לא תחלוף בקרוב ולא תיגמר עד שיהיה פתרון שיאפשר לנו לחזור לחיים רגילים בהם ההתמודדות עם הקורונה תהיה כמו ההתמודדות עם שפעת כיום. לעסקי התיירות והתעופה יקח עוד חודשים רבים לחזור למצב טרום הקורונה ומכאן גם ההשפעה של פעילותם של עסקים תומכי תיירות ותעופה כמו ספקי המוצרים לבתי מלון ושדות תעופה, חברות הסעות, מדריכי טיולים, אטרקציות תיירותיות ועוד ועוד.
יחד עם זאת, עסקים רבים יהיו חייבים לעבור שינוי דרמטי ולהעביר את פעילות העסקית לאון ליין, כולל בניית מערך שליחויות, אחרת הם לא יוכלו לשרוד. ראו לדוגמה את איקאה הגדולה שלקח לה חודשים רבים להעלות אתר שגם הוא עובד באופן חלקי. איקאה אשר יכלה לנצל את הסגרים ואת המוניטין שלה והייחודיות של המוצרים שלה, דווקא היא מקרטעת מאחור ולא מצליחה לבצע מכירות התואמות את גודלה ויכולותיה.
לסיכום, עסקים שמעולם לא חשבו על מכירות באינטרנט והקמת מערך שליחויות, יצטרכו להבין שמה שהיה זה לא מה שיהיה בעתיד. מי שלא יכנס למכירות דרך האינטרנט, בין אם זו משתלה או מסעדה, בין אם זה סופר שכונתי או חנות בוטיק לבגדים, עסקיו יפגעו והוא לא יעמוד בתחרות הנדרשת. הביקושים מהצרכנים רק עולים והם רוצים לקנות מוצרים ושירותים און ליין מבלי להגיע לבית העסק ולקבל אותם כמה שיותר מהר אליהם הבייתה. מי שהשכיל לעשות זאת הרוויח ויש כאלה שגם הרוויחו בגדול, מי שלא השכיל יכול להיות שלא יוכל יותר לחזור לשוק ויהיה חלק מהסטטיסטיקה של העסקים שנסגרו. בכל אופן מגיפת הקורונה גרמה לזעזוע בעולם הכלכלי והמסחרי שאותו נרגיש עוד שנים רבות, והעיקר כמובן שנהיה בריאים.
ניצן ארליך, יו”ר חברת אביב יעוץ עסקי.